Om Fornyelse

Det sies at det største dilemma for ledere er å sette av tid til fornyelse og endring.

I følge en AT Kearney undersøkelse har strategi arbeid nesten forsvunnet i kaoset av å forsøke og ”fikse” det man tror er konkurransemessige fordeler.

Kollektiv nytenkning satt i strategisk perspektiv er en av de viktigste lederoppgavene, etter min mening.

Den senere tid har jeg jobbet med ledere for å gjøre nettopp dette. Her er suksessfaktorer jeg observerer – de 7 Ter:

  1. TID: Tilstrekkelig tid er reservert
  2. TEAM: Riktig sammensatt kompetanse med godt samarbeidsklima. Involverer i perioder bredt internt og eksternt
  3. TENKER TÅLMODIG: Anvender mye tid til læring og observasjon. Tenker utenfor ”boksen” – lar ikke dagens ”bokser” begrense seg.
  4. TREND: Nyutviklingen er basert på analyser av markedsbehov
  5. TARGET: Kunden/ målgruppen integreres i prosessen
  6. TEKNOLOGI: Involverer ofte smart teknologi
  7. TPLAN: En plan/ struktur overbygget med strategiske ambisjoner og dybdebygget med målrettet innhold

Spent på å høre dine erfaringer! Har du andre områder til listen? Legg igjen en kommentar under og vi får en interessant dialog!

“If it wasn’t hard everyone would do it. It’s the hard that makes it great” ~ Tom Hanks

Inger A Myklebust driver rådgivningvirksomhet gjennom eget selskap IAM innen blant annet resultatforbedringer, forretningsutvikling, strategi, marked og salg. Hun har roller som fasilitator, program-/prosjektleder, foredragsholder og mentor. Hennes bakgrunn er blant annet fra IBM (11 år), PwC (5 år) og Orkla (4 år). Inger er åpen for forespørsler, også innen management for hire. Kontakt henne på ingeramyklebust@gmail.com.

Advertisements

3 thoughts on “Om Fornyelse

  1. Fin video Inger, og viktig at den er ganske kort og konsis som her!
    Kan sikkert legge til flere Tér:
    Trivsel = ansatte intregreres i strategiske processesser
    Triggere = Motivasjon egentlig. Kartlegging blant både kunder og interne,- hvorfor skal eksterne/kunder benytte firma x og hvorfor skal interne/ansatte investere tid og krefter i nytenkning..
    Kan sikkert ta mange fler også 🙂 (men kanskje et poeng at liste ikke er for lang også..) 🙂
    Hilsen Line B

    Like

  2. Pingback: Om Fornyelse (2). Takk for deres innspill! | Business Raw by IAM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s